اطلاعات حقوقی

اطلاعاتی پیرامون اصول قرارداد نویسی

اصول قرارداد نویسی، جزء اصول پایه ای حقوقی بوده که در در معاملات خرید و فروش و یا کسب و کارها سرنوشت افراد و یا موسسات را تحت تاثیر قرار می دهد. در گذشته تنظیم قراردادها توسط خود فرد صورت می گرفته و آشنا نبودن با اطلاعات حقوقی، زمینه ساز بروز مشکلات متعددی در این زمینه بوده است. اما امروزه افراد با استفاده از دانش و اطلاعات حقوقی وارد این جریانات می شوند و به همین دلیل مراجعه به یک مشاور و یا وکیل خوب یک از اقدامات اولیه و اساسی در تنظیم قرارداد ها می باشد. در همین راستا در این مطلب ما قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم تا شما را با مفاهیم اولیه قرارداد نویسی آشنا کنیم.

  • قرارداد چیست؟
  • انواع کاربردهای قرارداد
  • تفاوت میان قرارداد و تفاهم نامه
  • جزئیات مذاکره در اصول قرارداد نویسی
  • نکات مهم در اصول قرارداد نویسی
  • چرا مراجعه به یک وکیل خوب در قرارداد نویسی با اهمیت است؟

قرارداد چیست؟

معادل انگلیسی واژه ی قرارداد contract  می باشد که در  ماده ی ۱۸۳ قانون مدنی در مورد آن صحبت شده است. در یک تعریف ساده قرارداد عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر بر روی امری توافق داشته باشند و ملزم به انجام تعهدات آن باشند. با امضای یک قرارداد تمامی موارد شروط ذکر شده در آن پایه و اساس قانونی پیدا می کند و افراد از نظر قانونی موظف به انجام آن هستند. قرارداد ها بر اساس موضوع، نوع تعهد و طرفین قرارداد به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم. اما شاید سوال این باشد که چرا اصلا ملزم به نوشتن قرارداد و یا رعایت اصول قرارداد نویسی هستیم؟  در گذشته مرسوم بوده که قراردادها را به صورت شفاهی منعقد می کردند و همین موضوع سبب ایجاد اختلافات فراوانی بین افراد و شکایت های متعدد می شد. پس به همین دلیل و برای جلوگیری از مواردی از این دست افراد در هر کسب و کار و خرید و فروشی ملزم به عقد قرارداد کتبی هستند.

انواع کاربردهای قرارداد

  • تنظیم قرارداد مشارکت مدنی : این قرارداد در موارد مختلفی چون بازرگانی، خدماتی و ساخت و ساز کاربرد دارد و روند آن به این صورت صورت است که سرمایه های نقدی و غیر نقدی افراد حقیقی و یا حقوقی به صورت تقسیم سود وارد معامله می شود.
  • تنطیم قرارداد مشارکت در ساخت: این مورد به صورت قرارداد سرمایه گذاری بوده که بین یک و یا چند مالک و یا یک و یا چند سازنده منعقد می شود. در این قرارداد مالک و یا آورنده سرمایه همان مالک زمین بوده و سرمایه گذار هزینه های ساخت را متحمل می شود که در نهایت سود معامله بین آن ها تقسیم می شود.
  • تنظیم قرارداد پیمانکاری: در اینجا عقد قرارداد بین کارفرما و افراد حقیقی یا حقوقی وجود دارد و به موجب این قرارداد در برابر پرداخت وجه از طرف کارفرما این افراد ملزم به انجام تعهدات در پروژه می باشند.
  • تنظیم قرارداد مشاوره: این قرارداد موضوعات مختلفی را دربرمیگیرد. اما به طور کلی به موجب این قرارداد کارفرما به پرداخت وجه از خدمات مشاور در زمینه ای معاملاتی خود بهره می برد. هزینه پرداخت مشاور هم به صورت روزانه و هم ساعتی قابل پرداخت می باشد.
  • تنظیم قرارداد پرکیس: این قراردادها معمولا بین افرادی است که در حوزه ی بهداشت و درمان فعالیت دارند مرسوم است و معمولا زمانی است که افراد بدون استخدام در مراکز درمانی فعالیت دارند.
  • تنظیم قرارداد همبنیان: این قرارداد زمانی است که یک کسب و کار نوپا در حال شکل گیری می باشد. و بنیان گذاران آن نیازمند قراردادی تحت عنوان قرارداد همبنیان می باشند تا تکالیف و وظایف هر یک از اعضا به طور دقیق مشخص باشد.

تفاوت میان قرارداد و تفاهم نامه

شاید مهم ترین تفاوت میان این دو مورد این است که رسمیت قانونی قرارداد بسیار بالاتر از تفاهم نامه می باشد. البته از نظر بسیاری از حقوقدانان تفاوت چندانی میان تفاهم نامه و قرارداد وجود ندارد چرا که ملاک تصمیم گیری در مورد اعتبار آن ها محتوای موجود در آن ها است و نه اسناد، ولی همانطور که اشاره شد از نظر فرایند های قانونی قرارداد رسمیت بالاتری دارد.

جزئیات مذاکره در اصول قرارداد نویسی

توافق بر روی جزئیات شرایط و اصول قرارداد نویسی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد چرا که لازمه یک قرارداد پایدار و اصولی توجه دقیق به جزئیات آن می باشد. این مسئله سبب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود. به همین علت است که قرارداد ها هر چه پیچیده تر باشند، زمان بیشتری برای تنظیم آن ها لازم است.

نکات مهم در اصول قرارداد نویسی

نکات اصول قرارداد نویسی بسیار با اهمیت بوده به طوری که عدم رعایت آن ها سبب خارج شدن قرارداد از حالت رسمی می شود.

  • عنوان قرارداد: در عنوان قرارداد شما باید ذکر کنید که مورد شما چه نوع قراردادی است.
  • طرفین قرارداد: در این قسمت باید مشخصات شناسنامه ای و کد ملی طرفین به صورت همراه با آدرس و شماره تلفن های آن ها ذکر شود. در صورت هر نوع تغییر، باید موارد در قرارداد در اسرع وقت تصحیح شود.
  • موضوع قرارداد: یکی از مهم ترین بخش های قرارداد می باشدو ماهیت انجام کاری که طرفین ملزم به آن خواهند بود را نشان می دهد.
  • مدت قرارداد: یک قرارداد اصولی باید دارای زمان شروع، مدت انجام و زمان پایان باشد. البته قراردادها هم می توانند به صورت محدود و هم نامحدود تعریف شوند.

چرا مراجعه به یک وکیل خوب در قرارداد نویسی با اهمیت است؟

همانطور که در مطالب قبل به آن اشاره شد. قرارداد نویسی دارای اصول و جزئیاتی است که اگر افراد بدون اطلاع از این جزئیات وارد قرارداد شوند، ممکن است ضرر و زیان جبران ناپذیری را متحمل شوند. به همین منظور دریافت مشاوره از یک وکیل حقوقی خوب می تواند بسیار چاره ساز و با اهمیت باشد. در همین راستا بهترین موسسه حقوقی در اصفهان با دارا بودن وکلای معتبر و حرفه ای در این زمینه آماده ارائه مشاوره های حقوقی می باشد.

سخن پایانی

رعایت اصول قرارداد نویسی یکی از موارد مهم و موثر در تنظیم قراردادهای مختلف می باشد.  به دلیل اینکه قرارداد ها دارای رسمیت بوده و از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری می باشند، داشتن اطلاعات حقوقی در تنظیم ان ها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و این موضوع نیاز به مراجعه به وکیل حقوقی مناسب را دو چندان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا