اطلاعات حقوقی

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

یکی از موضوعات مهم در خصوص تربیت و نگهداری از فرزندان ، مسئله حضانت فرزندان است.

این مسئله به خصوص در موقعیتی که یک یا هر دوی والدین فوت کرده باشند و یا از هم جدا شده باشند ، اهمیت می یابد، به همین دلیل در مقررات قانونی به امر حضانت فرزندان بعد از طلاق و حضانت فرزندان بعد از فوت والدین توجه ویژه ای شده و مقررات مربوط  به آن تدوین شده است. بنابراین ، در این مقاله شما را با حضانت فرزندان بعد از فوت مادر ، حضانت فرزندان بعد از فوت پدر و حضانت فرزندان بعد از فوت والدین آشنا خواهیم کرد.

-حضانت فرزندان بعد از فوت پدر :

براساس ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی : در صورت فوت یکی از والدین، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود ، هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد.

براساس این ماده ، در صورتی که حضانت کودک با پدر باشد و پدر فوت کند ، در صورتی که مادر کودک زنده باشد ، حضانت طفل بر عهده مادر خواهد بود ، نه هیچکس دیگر. حتی در صورتی که پدر قیم تعیین کرده باشد و یا در موردی هم که بعد از فوت پدر ولایت با جد پدری باشد ، باز هم حضانت کودک با مادر خواهد بود.

بنابراین ، در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد، پدر بزرگ کودک یا قیمی که از طرف پدر تعیین شده بود ، صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را نخواهد داشت ، بلکه حضانت بر عهده مادر است.

البته این موضوع یک استثناء دارد و آن هم این است که مادر از صلاحیت اخلاقی لازم برای بر عهده گرفتن حضانت برخوردار نباشد که در این صورت دادگاه به تقاضای نزدیکان طفل یا قیم او و یا رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی که برای حضانت کودک مقتضی بداند ، ممکن است حضانت را از مادر سلب کند.

 

-حضانت فرزند بعد از فوت مادر:

براساس ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی : در صورت فوت یکی از والدین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود.

بنابراین ، حضانت فرزند بعد از فوت مادر ، در صورت زنده بودن پدر کودک ، با او خواهد بود.

 

-حضانت فرزند بعد از فوت والدین:

همانگونه که گفتیم ، حضانت در صورت فوت پدر ، با مادر کودک خواهد بود و در صورت فوت مادر ، حضانت با پدر است ، اما حضانت فرزندان بعد از فوت والدین با چه کسی است؟

براساس مقررات قانونی ،  در صورت فوت پدر و مادر کودک ، حضانت در درجه اول با جد پدری است ، یعنی پدر پدر کودک و او نسبت  به بقیه افراد صلاحیت بیشتری دارد ، اما در صورتی که پدر بزرگ او در قید حیات نباشد ، وصی این وظیفه را بر عهده دارد. در صورتی هم که وصی تعیین نشده باشد ، حضانت با قیمی است که خود دادگاه آن را منصوب می کند که برای تعیین قیم ، خویشان کودک بر دیگران مقدم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

دکمه بازگشت به بالا