اطلاعات حقوقی

اطلاعاتی پیرامون نکات قابل توجه در دعاوی ملکی

قبل از آنکه در مورد نکات قابل توجه در دعاوی ملکی صحبت کنیم بهتر در ابتدا معرفی اولیه در مورد این دعاوی داشته باشیم.

دعاوی ملکی از جمله دعاوی های حقوقی رایج در کشور ما است. اگر بخواهیم توضیح کوتاهی برای آن داشته باشیم باید بگوییم که این دعاوی در دسته دعاوی های حقوقی و کیفری قرار می گیرد که علل آن موضوعاتی مختلفی چون تنظیم سند، تعهدات فروشنده و غیر … را شامل می شود. در این مقاله ما سعی خواهیم داشت که علل رایج ایجاد این دعاوی حقوقی را بررسی و راه حل آنها را ارائه دهیم.

  • دعوای الزام به تنظیم سند رسمی
  • الزام به اخذ پایان کار
  • الزام به ایفای تعهد
  • رفع تصرف عدوانی
  • برای اطلاع از قوانین دعاوی ملکی کجا برویم؟

نکات قابل توجه در دعاوی ملکی: دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم سند رسمی از حقوق خریدار به حساب می آید و فروشنده موظف به انجام تعهدات خود در قبال آن است. یکی از نکات قابل توجه در این زمینه این است که خریدار باید قبل از خرید ملک مطمئن باشد که ملک مورد نظر توفیقی و یا در رهن بانک نیست. علت هم این است که در صورت بروز دعاوی حقوقی دادگاه نمی تواند راُی به تنظیم سند بدهد.  در این صورت خریدار برای الزام فروشنده به تنظیم سند باید همزمان درخواست فک رهن را نیز بدهد که البته پروسه ی دادرسی در این صورت طولانی تر خواهد بود. در پایان اگر دادگاه به نفع خریدار راُی صادر کند، نماینده دادگاه به همراه خریدار می تواند به دفتر اسناد رسمی برود.

یکی دیگر از موارد شایع در تنظیم سند رسمی فوت نمودن فروشنده می باشد. در این صورت خریدار می بایست این دعوی را علیه وراث مطرح نمایید. در صورت مخالفت وراث، نماینده ای دادگاه همراه با خریدار می توانند به دفتر اسناد رسمی بروند.

 

نکات قابل توجه در دعاوی ملکی: الزام به اخذ پایان کار

یکی از موارد مطرح شده دعاوی ملکی نبود پایان کار ملک می باشد. گواهی پایان کار در حقیقت سند پایان مراحل ساخت ساختمان است که پس از پایان یافتن کلیه عملیات ساختمانی و با توجه به شناسه فنی و ملکی ساختمان توسط شهرداری صادر می شود. الزام به اخذ پایان کار ساختمان یکی از موارد ضروری برای انتقال سند رسمی به حساب می آید. به همین منظور زمانی که قصد خرید ملکی را دارید، در ابتدا باید از صدور پایان کار آن اطمینان حاصل کنید و مندرجات پایان کار را با مشخصات ساختمان چک کنید. زیرا در صورت بروز هر نوع مشکل در زمینه ی پایان کار، تنظیم سند رسمی ملک با مشکل مواجه خواهد شد. اما در صورتی که خریدار به هر دلیلی ملکی را خریداری کرده که فاقد پایان کار است می تواند دعوای عدم وجود پایان کار را به دادگاه ببرد. در این مواقع دادگاه پس از بررسی های لازم فروشنده را ملزم به اخذ پایان کار در یک بازه ی زمانی ۱۰ روزه می کند و اگر فروشنده در این بازه ی زمانی اقدام به اخذ پایان کار نکند، خریدار می تواند با مجوز قضایی خود اقدام به گرفتن پایان کار کرده و هزینه های اخذ پایان کار را از فروشنده بگیرد.

نکات قابل توجه در دعاوی ملکی:الزام به ایفای تعهد

خریدار و فروشنده هرکدام دارای تعهداتی هستند که هر دو ملزم به انجام تعهدات در بازه ی زمانی مشخص شده می باشند. در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات قانونی خود عمل نکند،  طرف دیگر می تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست تقاضای الزام به تعهد را بدهد. در این موارد دادگاه پس از بررسی دلایل طرفین و در صورت احراز صلاحیت طرف شاکی، اقدام به صدور حکم محکومیت طرف مقابل مبنی بر الزام به ایفای تعهد می کند. حال اگر محکوم اقدام به انجام تعهدات کند که مشکل پایان می یابد و اگر از انجام تعهدات شانه خالی کند، دادگاه می تواند دستور به اجرای حکم از طریق اموال محکوم بکند.

نکات قابل توجه در دعاوی ملکی :رفع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی به این معنی است که شخصی بدون حق مالکیت و غیر مجاز اقدام به تصرف ملک فرد دیگری می کند. دعوای تصرف دعوانی همانند دیگر دعواهای ملکی هم جنبه حقوقی دارد و هم جنبه ی کیفری، این مطلب به این معنی است که فرد شاکی می تواند شکایت خود را هم در دادگاه کیفری ارائه کند و هم دادگاه حقوقی. البته باید توجه داشت که در دعوای کیفری تصرف عدوانی، شاکی حتما باید مالک باشد. یکی از مزیت های این دعوا این است که به محض صدور راُی به نفع شاکی، قابلیت اجرا داشته و حتی نیاز به دادگاه تجدید نظر هم نیست. چند نکته در مورد دعوای تصرف عدوانی است که باید مد نظر باشد:

  • دعوای تصرف عدوانی فقط در مورد اموال غیر منقول قابل طرح می باشد.
  • تنها زمانی فردی می تواند دعوای تصرف عدوانی را در دادگاه مطرح کند که حق تصرف و یا مالکیت او قانونی باشد.
  • در داداگاهای حقوقی به هیچ وجه به دعواهای تصرف عدوانی با این شرایط که شاکی مالک باشد رسیدگی نمی شود.

 

برای اطلاع از قوانین دعاوی ملکی کجا برویم؟

با توجه به اینکه دعاوی ملکی جزء دعاوی پیچیده ی حقوقی به حساب می آیند، مشورت با یک وکیل خوب می تواند بسیار چاره ساز باشد. یک وکیل ملکی خوب می تواند به شما مشاوره های لازم برای طرح دادخواست و پیگیری آن بدهد. اگر بدون اطلاع حقوقی وارد جریانات دادگاهی و حقوقی شوید نباید توقع نتیجه ی مطلوب را داشته باشید. در همین راستا سایت www misaghiran.com که زیر نظر بهترین موسسه حقوقی در اصفهان فعالیت می کند با دارا بودن بهترین وکیل ملکی و دانش حقوقی می تواند مشاوره های لازم در جهت افزایش اطلاعات حقوقی در زمینه های دعاوی ملکی ارائه دهد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه دعاوی ملکی هم می توانند جزء دعاوی حقوقی باشند و هم کیفری موضوع مربوط به دعاوی آن ها اندکی پیچیده می باشد و نکات قابل توجه در دعاوی ملکی حتما باید با مشورت یک وکیل مورد بررسی قرار بگیرد. یک وکیل ملکی خوب می تواند به افراد کمک کند تا جزئیات و نکات لازم جهت شکایت های های حقوقی و کیفری به بهترین صورت مطرح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا